Traseul de 1000 de km, Say Always Yes to Romania

Titlul acestui articol reprezintă o iniţiativă frumoasă a celor de la New Kopel Group, fiind o provocare de a descoperi frumuseţea României.

Oricât de mult ai vizita această ţară îţi vei da seama că ai ratat multe locuri frumoase, de la asezări rurale pitoreşti până la oraşe încărcate de istorie, darămite natura sălbatică care se perindă în fiecare locşor de pe munte, deal, câmpie, deltă sau mare. Ce să doreşti mai mult când ai la dispoziţie o asemenea mare varietate de relief în combinaţie cu asezările omeneşti?

De aceea vreau să vă povestesc de un traseu (in jur de 1000 de km) aparte, parcurs împreună cu soţia acum câţiva ani cu maşina, pe alocuri pe jos (drumeţiile de munte) şi trenul. Reperele importante le găsiţi pe harta de mai jos, iar descoperirile personale în povestea ce urmează:

Ideea acestui traseu începe pe meleaguri bihorene, de pe lângă Oradea, unde soţia plănuieste cu drag călătoriile noastre de peste tot în lume. Concediul era la început iar drumul ne stătea în faţă, prima oprire este la casa lui Octavian Goga din Ciucea (judeţul Cluj) la 2 ore de mers cu masina de Oradea. O oprire rapidă şi binemeritată într-o zonă răcoroasă la poalele munţilor. Chiar dacă nu e prima vizită, cu plăcere descoperim de fiecare dată istoria acestui loc plin de poveste din jurul poetului politician Octavian Goga.

Poza

Desigur primul nostru obiectiv a fost Salina Turda, pentru a sufla un pic de aer sărat sănătos, doar nu degeaba facem o scurtă terapie în adâncurile muntelui de sare de la Turda. Noaptea petrecută la Turda, după care în drumul spre bunica din Lunca Ilvei (judeţul Bistriţa) am dat peste castelul Kornis; o surpriză neasteptată.

Am poposit la bunica pentru o noapte iar dis de dimineaţa împreună cu întreaga familie ne-am suit pe tren spre Vatra Dornei pentru un scurt popas. Drumul cu trenul dintre Lunca Ilvei şi Vatra Dornei este unul dintre cele mai superbe din România, deci e ceva de neratat.

Înspre seară am luat drumul munţiilor Rodnei, unde am urcat cu masina până la cota 1250 la cabana Diana pe vârf de munte prin satul Sanţ, pe Valea Blaznei. Cred că a fost una dintre cele mai grele ascensiuni pentru masinuţa noastră, dar obiectivul a fost unul meritat. Prima zi ne-a găsit pe traseul montan pentru o încălzire, înainte de-a ataca cel mai înalt vârf din aceea zonă, vârful Ineu 2279.

Vreme frumoasă, aer curat, privelişte superbă, antrenament făcut, am început ascensiunea optimisti, rezultatul a fost una dintre cele mai frumoase drumeţii pe munte, mai ales că traseul montan ne-a dus pe creastă, de la un vârf la altul. Urcuşurile şi coborâşurile dintre vărfuri ne-a tăiat din elan şi-n cele din urmă am ajuns doar la al doilea vârf ca înălţime, fiind vorba de Ineuţ la 2222. Desigur am fost mai mult decât mulţumiţi de această experienţă montană inedită.

Dis de dimineaţă ne-am întors la bunica pentru încă o noapte, desigur Lunca Ilvei este o zonă la fel de superbă, despre care cu siguranţă voi povesti cu altă ocazie.

La întoarcere spre casă am prins Mocăniţa de prin Maramureş, dealtfel un alt obiectiv turistic de neratat pentru orice pasionat al călătoriilor. Un bun moment de întoarcere în trecut, unde micile şine te poartă în inima pădurii de-a lungul unei văi a Vaserului de nedescris.

La “coborârea” înspre Oradea am vizitat faimosul cimitir vesel de la Săpânţa, care nu trebuie trecut cu vederea, mai ales că ne arată felul unic de gândire a românului inventiv. Iar mai târziu în zi ne-a găsit la Medieşul Aurit unde am participat de pe băncile facultăţii la o săpătură arheologică de anvergură.

Deci 1000 de km care au fost mai mult decât o poveste, a fost o experienţa de prin România noastră frumoasă. Vă invit şi pe voi la o asemenea experienţă, maşina de multe ori fiind necesară, dacă nu deţineţi un automobil vă recomand Sixt Rent a Car Romania