Rulmenti de la Rulmentika

Astazi vorbim despre importanta rulmentilor in diferite angrenaje:  auto, de biciclete, industriali.

Rulmentul este un element mecanic ce constrânge mișcarea relativă într-o anumită mișcare dorită și reduce fricțiunea între elementele mobile. Construcția rulmentului poate, de exemplu, furniza mișcare liniara liberă a elementului mobil sau rotație liberă în jurul unei axe fixe; sau, poate preveni o mișcare controlând vectorii forței normale ce apasă pe elementele mobile. Mulți rulmenți de asemenea, facilitează mișcarea dorită cât se poate de mult, prin minimizarea fricțiunii. Rulmenții au o clasificare vastă, în concordanță cu tipul de activitate, mișcările permise sau cu direcțiile încărcăturilor (forțelor) aplicate elementelor. Cei mai sofisticați rulmenți pentru cele mai solicitante aplicații sunt dispozitive foarte precise; manufactura lor necesită standarde dintre cele mai înalte ale tehnologiei contemporane.

Sa luam un exemplu de rulment cu bile pe un rand:

Un rulment cu bile este un tip de rulment cu element rulant care folosește bile pentru a menține separarea dintre cursele rulmenților. Scopul unui rulment cu bile este de a reduce frecarea prin rotație și de a susține sarcinile radiale și axiale. Se realizează acest lucru folosind cel puțin două curse pentru a conține bilele și a transmite încărcăturile prin bile. În majoritatea aplicațiilor, o cursă este staționară, iar cealaltă este atașată la ansamblul rotativ (de exemplu, un butuc sau un arbore). Pe măsură ce una dintre cursele de rulmenți se rotește, aceasta face ca și bilele să se rotească. Deoarece bilele se rostogolesc, acestea au un coeficient de frecare mult mai mic decât în cazul în care două suprafețe plane ar aluneca una împotriva celeilalte.

Rulmenții cu bile tind să aibă o capacitate de încărcare mai mică pentru dimensiunea lor decât alte tipuri de rulmenți cu elemente rulante datorită zonei de contact mai mici dintre bile și curse. Cu toate acestea, pot tolera o anumită dezaliniere a raselor interioare și exterioare. Există mai multe modele comune de rulmenți cu bile, fiecare oferind diverse compromisuri de performanță. Pot fi realizate din mai multe materiale diferite, inclusiv: oțel inoxidabil, oțel cromat și ceramică (nitrură de siliciu (Si3N4)). Un rulment cu bile hibrid este un rulment cu bile ceramice și curse de metal.

RADIAL CU BILE PE UN RAND PENTRU TEMPERATURI DE 200 GRADE

Reducerea fricțiunii la rulmenți este de asemenea importantă pentru eficiență, pentru a reduce uzura și pentru a facilita utilitatea îndelungată la viteze mari și pentru a evita supraîncălzirea și defecțiunea prematură a rulmentului. În esență, un rulment poate reduce fricțiunea prin formă sau materialul din care este confecționat sau prin introducerea și includerea unui fluid între suprafețe sau la suprafețele de separare cu un câmp electromagnetic.

O sursă secundară de mișcare este elasticitatea rulmentului propriu-zis. De exemplu, bilele dintr-un rulment sunt ca plasticul tare, iar sub încărcătura maximă se pot deforma de la forma rotundă la una ușor turtită. Cursa este de asemenea elastică și dezvoltă o ușoară adâncitură când bila presează pe ea.

Duritatea rulmentului este modul în care distanța dintre părțile separate de rulment variază sub încărcătura aplicată. La rulmenți cu elemente rulante, acest factor se datorează tensiunii bilelor și cursei. Cu rulmenții cu fluid se datorează variației de presiune din breșă. (cu încărcătura corectă, rulmenții cu lichid sunt mai rigizi decât cei cu elemente rulante).

RADIAL CU BILE PE UN RAND AUTO

Durata de viață a rulmenților este afectată de multiplii parametrii ce nu sunt controlați de producători. De exemplu, montarea, temperatura, expunerea la mediul înconjurător, puritatea lubrifiantului. Temperatura și structura micro-suprafeței vor determina cantitatea de fricțiune la contactul dintre părțile solide. Anumite elemente și câmpuri reduc fricțiunea, în timp ce cresc vitezele. Rezistența și mobilitatea ajută la determinarea cantității de încărcătură pe care tipul de rulment o poate purta.

Factori de aliniere pot juca rol în uzură și rupere, și totuși se pot corecta cu ajutorul semnalizării pe computer și non-frecarea tipurilor de rulmenți, ca de exemplu levitație magnetică și presiunea câmpului de aer.

CONTACT

Lasa un comentariu

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: